Prawdopodobnie
pierwszymi chrześcijanami w Szwecji byli wracający z kontynentu pojedynczy
wojownicy i kupcy oraz pochodzący stamtąd niewolnicy. W swych wyprawach na
Zachód wikingowie zetknęli się z frankijską i anglo-saską kulturą
chrześcijańską, a na Wschodzie z misjonarzami Kościoła greckiego.
Duńczycy
i Norwedzy mieli swoje główne powiązania skierowane na Zachód, Swearowie na
Wschód, lecz najbliższe kontakty utrzymywali ze swymi skandynawskimi sąsiadami
i to, co działo się w obu tych krajach miało bezpośredni wpływ na wydarzenia w
Szwecji.
Pierwsi misjonarze w Europie
Początkowo
Kościół rzymski nie organizował żadnych projektów misyjnych. Inicjatywy
podejmowane w V–VI w. (np. św. Patryk w Irlandii) miały prywatny charakter.
Biskupi wysyłali swoich misjonarzy do krajów pogańskich jedynie, aby pomóc
chrześcijanom już tam żyjącym.
Dopiero
ok. 600 r. papież Grzegorz I Wielki wysłał misjonarzy do angielskiego Kent z
celem schrystianizowania tego kraju. Tamtejszy król, Aethelbercht, ochrzcił się
i wsparł misjonarzy.
W
VII w. trwała intensywna chrystianizacja Wysp Brytyjskich oraz obecnych Niemiec
i państw Beneluxu. Władcy torowali drogę mieczem dla misjonarzy (np. Karol
Wielki w Saksonii). W VII–VIII w. cała Europa Zachodnia, poza Skandynawią,
została schrystianizowana. Tam, gdzie za misjonarzami nie szła armia frankijska
próby chrystianizacji kończyły się niepowodzeniem (np. anglosaski misjonarz
Willibrord, zm. 739, „apostoł Fryzów”, biskup Utrechtu i jego próba
chrystianizacji Danii).
Rywalizacja misjonarzy anglosaskich i niemieckich w
Skandynawii
W
drugiej połowie X w. wpływy niemieckie w Danii, która została podporządkowana
niemieckiej organizacji kościelnej i arcybiskupstwu Hamburga-Bremy, były silne.
Wyprawy królów duńskich i norweskich do Anglii przyniosły ze sobą m.in. wzrost wpływów
kultury anglosaskiej na Skandynawię. Olav Haraldson przywiózł ze sobą
misjonarzy angielskich, którzy działali w Norwegii i Szwecji (m.in. św.
Zygfryd). Kanut I Wielki, syn Swena Widłobrodego, król Anglii od 1016 r.,
wysłał angielskich biskupów do Danii, kiedy w 1018 r. stał się także jej
władcą.
Aby
przeszkodzić dominacji wpływów misji anglosaskiej na Północy, arcybiskupi
Hamburga-Bremy skłócał przeciw sobie królów skandynawskich. Rywalizacja
pomiędzy misją niemiecką i angielską trwać miała do ok. 1100 r., od kiedy
przyjęło się uważać okres misyjny za zakończony, a Szwecję za
schrystianizowaną. Kościoły nordyckie uzyskały w tym okresie też własne
arcybiskupstwa. Obydwie rywalizujące ze sobą misje pozostawiły swe ślady w
kulturze szwedzkiej, z tym że misja niemiecka w późniejszym okresie.
Wpływy
angielskie widoczne są na zdobieniach monet i kamieni runicznych. Kościoły
kamienne w Västergötlandzie, które ok. 1100 r. zaczęto budować na miejscu wcześniejszych
kościołów drewnianych (stavkyrkor),
wzorowane są na kościołach anglonormandzkich. Także kościoły w Sigtuna, S:t Olov i S:t Per, datowane na koniec XII w., pod względem architektury
podobne są do wzorów anglonormandzkich. Podobne wpływy niemieckie nie
występują. Wpływy angielskie widoczne są także w średniowiecznym języku
liturgicznym oraz słowach odnoszących się do budownictwa kościelnego. Jednak
terminy związane z organizacją kościelną pochodzą z niemieckiego. Dopiero po
1100 r. wpływy misji niemieckiej zaczynają dominować, równocześnie z ekspansją
handlu niemieckiego na Północ.
Pierwsi misjonarze w Szwecji
Przejście
Szwecji na chrześcijaństwo było procesem długotrwałym, nieznany jest, poza
kilkoma epizodami, dokładniejszy przebieg tego procesu.
Misja Ansgara
Państwo
Franków było pierwszym państwem, gdzie ekspansja polityczna szła w parze z
misjonarzami. W czasach następcy Karola Wielkiego, Ludwika Pobożnego (zm. 840),
państwo Franków wplątało się w walki o tron w Danii. Równocześnie cesarz
wspierał działalność misyjną na Północy, i to z jego inicjatywy Ansgar został
wysłany do Danii i Szwecji.
Doradca
Ludwika Pobożnego, arcybiskup Ebon z Reims, został wyznaczony przez papieża w
822 r. legatem Północy, odpowiedzialnym za chrystianizację Skandynawii, z
siedzibą w Hamburgu-Bremie. Król Swearów Björn miał poprosić cesarza Ludwika o
wysłanie misjonarzy do Birki ze względu na dużą liczbę cudzoziemskich kupców
chrześcijańskich przebywających w mieście. Przychylni chrześcíjaństwu mieli też
być mieszkańcy Birki. Prawdopodobnie tak dobrego przyjęcia Ansgar nie
otrzymałby w pozostałych częściach kraju.
Cesarz
Ludwik Pobożny wysłał w 826 r. mnicha Ansgara do duńskiego Hedeby. Ansgar był
mnichem benedyktyńskim w klasztorach w Corbie i w Corvey. Po pobycie w Hedeby,
wyruszył w 829–830 r. w podróż misyjną do Birki, gdzie założył pierwszą znaną
gminę chrześcijańską w Szwecji. Po pewnym czasie wrócił na południe, gdzie
otrzymał godność biskupa Hamburga, skąd odpowiadać miał za chrystianizację
Północy. Projekt ten biskup hamburski musiał jednak odłożyć. W 845 r. Hamburg
został splądrowany przez wikingów.
Ansgar
przeniósł się do Bremy, gdzie w 848 r. został arcybiskupem. Kontynuował swoją
działalność misyjną na Północy, odnosząc pewne sukcesy w Danii, ale gmina
chrześcijańska w Birce nie rozwijała się. Ok. 852 r. Ansgar ponownie przybył do
Birki, ale nie pozyskał tu nowych wiernych.
Wiedza
o Ansgarze i jego próbie misyjnej w Szwecji opiera się jedynie na jego
hagiografii Vita Anskarii, spisanej
przez Rimberta w latach 865–876. Rimbert (zm. 888), który także odwiedził
Północ i objął po Ansgarze urząd arcybiskupa, miał na celu pokazanie swego
poprzednika jako świętego; i tak też go przedstawił.
Działalność misyjna na Północy w X w.
Już
w IX w. wielu duńskich królów pozwoliło się ochrzcić i od X w. Danię zaczęto
zaliczać do państw chrześcijańskich.
W
936 r. do Birki udać się miał arcybiskup Hamburga i Bremy – Unni. Jego wizyta
nie przyniosła efektów.
Przekaz Adama z Bremy
Adam
był przełożonym szkoły katedralnej w Bremie. Spisał w latach 70. XI w. historię
kościelną archidiecezji hambursko-bremeńskiej. Wydaje się, że posiadał dobre
źródła do opisywanej przez siebie przeszłości, jednakże jego przekaz jest dość
tendencyjny, podkreślający przede wszystkim zasługi północnoniemieckiego
arcybiskupstwa i należy do niego podchodzić z pewną ostrożnością.
Po
niepowodzeniu pierwszej misji w Birce nie ma pewnych wiadomości o postępach
chrześcijaństwa w Szwecji. Właściwie jedynym źródłem jest Adam z Bremy, który
jednak przekazuje jedynie pojedyncze wydarzenia z dziejów chrystianizacji
Szwecji. Pierwszym ochrzczonym szwedzkim królem miał być Erik Segersäll, znany
ze zwycięstwa w bitwie pod Fyrisvallarna. Według Adama z Bremy król Erik
Segersäll miał przyjąć chrzest w Danii ok. 990 r., kiedy władał tym krajem. Po
powrocie do Uppsali miał jednak powrócić do pogaństwa.
Za
decydujący w historii chrześcijaństwa w Szwecji uważa się chrzest króla Olofa
Skötkonunga (zm. 1022 r.). Olof Eriksson Skötkonung jest przychylnie przedstawiony
przez Adama z Bremy za swą sympatię dla chrześcijaństwa.
Religia
pogańska była jednak szczególnie mocna wśród Swearów w Svealandzie. Z tego
powodu Olof Skötkonung musiał przenieść się do bardziej schrystianizowanego
Västergötlandu. Za swą siedzibę wybrał Husaby, gdzie według legendy miał zostać
ochrzczony w 1022 r. przez św. Zygfryda.
Starsze
Västgötalagen (spisane w latach 20.
XIII w.) podaje w swoim spisie władców: „Olof Skötkonung był pierwszym
chrześcijańskim królem w Szwecji. Został on ochrzczony w źródle nazywanym
Birgitta, położonym w pobliżu Husaby, przez biskupa Sigfrida” (DSH, Bd 1, s.
201).
W
Skara erygowano w 1014 r., wspierane przez króla Olofa, pierwsze szwedzkie
biskupstwo, z biskupem Turgotem jako zwierzchnikiem wszystkich chrześcijan w
Szwecji.
Następcy
Olofa Skötkonunga, królowie Anund Jakob, Emund Starszy oraz Stenkil, byli
wszyscy ochrzczeni i władali całym państwem. Według Adama z Bremy król Stenkil
wspierać miał działalność misyjną między Swearami. W czasie panowania Stenkila
i prawdopodobnie z jego wsparciem powołano nowe biskupstwo w Sigtuna.
Reakcja pogańska w Svealandzie
Jednakże
reakcja pogańska wśród Swearów zmusiła biskupa Sigtuny, Adalvarda Młodszego do
opuszczenia nowo ustanowionego biskupstwa. Adalvard Młodszy wraz z biskupem
Egino w Lund planowali spalić świątynie uppsalską, lecz od tego zamiaru odwiódł
ich król Stenkil, obawiając się konsekwencji. Wkrótce potem zmarł biskup Skary,
Adalvard Starszy i oba szwedzkie biskupstwa były opróżnione. Następcy, wyznaczeni
w Hamburgu, ze względu na niepewną sytuację w Szwecji po śmierci Stenkila w
1066 r., nie wyruszyli do swoich diecezji. Pogaństwo szczególnie mocne było w
Svealandzie, zaś chrześcijństwo umocniło się w Västergötlandzie.
W
1080 r. papież napisał list do „króla I w Szwecji”, lecz list wysłany rok
później adresowany był do „I i A, królow Västgötów”. Bez wątpienia „I” w obu
listach dotyczą Inge Starszego, syna Stenkila. Inge Starszy, podobnie jak
wcześniej Olov Skötkonung, miał być wypędzony przez Swearów do Västergötlandu.
Prawdopodobnie Inge Starszy i jego królowa Helena ufundowali pierwszy klasztor
we Vreta w Östergötlandzie.
Niewiadomo
kiedy i w jakich okolicznościach złamano opór pogański w Svealandzie, jeszcze
pod sam koniec XI w. istniała świątynia pogańska w Uppsali. Przekaz Adama z
Bremy kończy się w chwili, gdy oba szwedzkie biskupstwa są opróżnione. Wspomina
także o siedzibie biskupiej w Birce, ale informacja ta jest wątpliwa, gdyż w
innym, miejscu wspomina, że Birka została porzucona przez mieszkańców.
W
spisie siedzib biskupich w Szwecji, pochodzącego z ok. 1120 r. i zachowanego we
Florencji, wymienione są nazwy, które można przetłumaczyć jako: Skara, Sigtuna,
Linköping, Eskilstuna, Strägnäs i Västerås. Te fragmentaryczne przekazy świadczą
o głębokich przemianach społecznych. Najsilniejszy opór nauka chrześcijańska
napotkała w Svealandzie, skąd zostali wygnani ochrzczeni Olov Skötkonng i Inge
Starszy. Pozycja biskupstwa w Sigtunie była niepewna jeszcze pod koniec XI w.
Pogaństwo
trwało jeszcze długo i zostawiło za sobą wiele śladów, nie tylko w XI-wiecznych
walkach o władzę i niepewnych przekazach o męczeństwie misjonarzy, lecz też
znalazło swe odbicie w spisanych o wiele później prawach dzielnicowych,
bezwzględnie zakazujących czczenie starych bóstw: „Nikt nie będzie składał
ofiar bóstwom i nikt nie będzie czcił świętych gai i kamieni” – według Upplandslagen z 1296 r. „Składanie ofiar
jest całkowicie zakazane, podobnie jak i wszystkie stare zwyczaje pogańskie.
Nikt nie będzie wzywał pogańskich bogów, ani czcił miejsc” – według Gutalagen. (za: DSH, Bd 1, s.202).
Tekst
prawa wskazuje na dawne miejsca kultu i składania ofiar, które znamy z
zachowanych nazw miejscowych: Torslunda, Torshälla, Onsala, Frölunda i Frövi
oraz przede wszystkim świątynia pogańska w Uppsali, którą Adam z Bremy opisują
jako najświętsze miejsce pogan. Walka chrześcijaństwa z pogaństwem nie
dotyczyła samej wiary czy nauki, lecz kultu. Kiedy nieurodzaj albo inne klęski
spadały na kraj, ich powodu doszukiwano się w zaprzestaniu składania ofiar
dawnym bogom – opowiada o tym angielsko-duński mnich Ælnoth (Ailnoth) w swojej hagiograficznej
legendzie o królu duńskim Kanucie IV z początku XII w. Nową wiarę przyjmowali
najpierw możni, góra społeczeństwa, następnie ich otoczenie i w końcu zwykli
mieszkańcy. Królowie przechodząc na wiarę chrześcijańską tracili swoją pozycję
kapłana w kulcie pogańskim.
Chrześcijaństwo w Szwecji
W
XI i XII w. Szwedzi oficjalnie przeszli na chrześcijaństwo, czyli przyjęli Ewangelię,
kościoły, chrzty, msze, rytuały pogrzebowe, modlitwy itd. Niewiadomo na ile
przyjęto nową wiarę w wymiarze duchowym. Szwecja stała się częścią świata
chrześcijańskiego, częścią kulturową Europy Zachodniej. Zwycięstwo
chrześcijaństwa zależało od obupólnych korzyści możnych i Kościoła. Była to
najpierw religia elit, która przynosiła ze sobą nowe postrzeganie władzy
świeckiej. Piśmienni księża tworzyli zręby administracji państwowej na wzór
kontynentalny. Władza królewska pochodziła z nadania od Boga, „król z Bożej łaski”.
Król według nauki księży, nie miał swej władzy od możnych czy ludu, lecz od
samego Boga, przed którym był też odpowiedzialny.
Początkowo
chrześcijaństwo najmocniejsze było w Västergötlandzie, tam też na początku XI
w. założono najstarsze biskupstwo, w Skara. Z Västergötlandu nowa wiara
szerzyła się dalej na północ, w kierunku Melaru. Kamienie runiczne świadczą o
przejściu wielu możnych rodów w Upplandzie na chrześcijaństwo.
Grupy
pogańskie istniały jednak jeszcze w XII w. Sami chrześcijanie byli też wewnętrznie
rozbici. Rywalizowały ze sobą o wpływy na Północy misjonarze z północnych
Niemiec (Brema-Hamburg), misjonarze z Anglii oraz misjonarze bez określonej
podległości. Z rywalizacji zwycięsko wyszli misjonarze niemieccy.
Bibliografia
Andersson
Ingvar, Dzieje Szwecji (Warszawa: PIW
1967).
Boken
om Sveriges historia
(Stockholm: Forum 1999).
Den
Svenska Historien. Band 1 Från stenålder till vikingatid (Stockholm: Bonnier 1992)
Den
Svenska Historien. Band 2 Från Birger Jarl till Kalmarunionen (Stockholm: Bonnier 1992).
Harrison Dick, Sveriges historia medeltiden (Stockholm: Liber 2002).
Kersten
Adam, Historia Szwecji (Wrocław:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
1973).
Ljungqvist Charpentier Fredrik, Den långa medeltiden. De nordiska ländernas
historia från folkvandringstid till reformation (Stockholm: Dialogos 2015).
Rosén Jerker, Svensk historia. Tiden före 1718 (Lund: Esselte Studium, 4:e uppl.
1978).
Åberg Alf, Vår svenska historia (Stockholm: Natur och kultur 1978).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz