Dynastia
Stenkila, która panowała od drugiej połowy XI w., w czasie walk wewnętrznych
pomiędzy pretendentami do tronu, wygasła wraz ze śmiercią króla Inge II
Młodszego ok. 1125 r. Pretensje do tronu wysunął wówczas książę duński Magnus
Nielsen (syn Margarety Fredkulli, córki króla Inge Starszego). Prawdopodobnie
został on uznany królem w Götalandzie.
Według
potwierdzających się wzajemnie przekazów szwedzkich i duńskich, mieszkańcy
Svealandu obrali własnego króla o imieniu Ragnvald i przydomkiem Knaphövde
(„Okrągłogłowy”). Poczet władców przy Starszym Prawie Västergötlandu (Äldre Västgötalagen) opowiada o nim, że
wjechał do Västergötlandu nie biorąc wcześniej zakładników, co gwarantowałoby
mu bezpieczeństwo osobiste. Było to pogwałceniem starego zwyczaju i poruszeni
tym mieszkańcy Västergötlandu napadli na niego i zabili w pobliżu Karleby ok.
1130 r.
Magnus
Nielsen poległ w bitwie pod Fotevik (duń. Fodevig) w Skanii (1134) w walce z
duńskim księciem Erykiem Emune. Wówczas jedynym kandydatem do tronu szwedzkiego
został Swerker Starszy. O jego pochodzeniu niewiele wiadomo. Prawdobodobnie był
członkiem możnowładczego rodu z Östergötlandu. Swerker Starszy wzmocnił swoją
pozycję poprzez małżeństwo z wdową po Inge II Młodszym, Ulvhildą.
Wiadomości
o Swerkerze Starszym jest niewiele, poza przekazami na temat jego działalności
fundacyjnej. Swerker Starszy współpracował z Kościołem i w porozumieniu z
arcybiskupem Eskilem z Lund popierał zakładanie klasztorów cystersów. Był
fundatorem m.in. klasztoru w Alvastra (1143). Pewne są jego związki z
Östergötlandem, gdzie w okolicach Alvastra niedaleko jeziora Wetter miał on
swoją główną siedzibę. Tym samym Östergötland, przynajmniej przez pewien okres,
zaczął odgrywać centralną rolę w historii Szwecji, podobnie jak wcześniej
Uppland i Västergötland.
Ok.
1156 r. Swerker Starszy został zamordowany. List papieski wspomina, że został
on zabity przez własnego pazia. Według pocztu władców przy Västgötalagen (Västgötalagens kungalängd) miał on
zostać zabity w drodze do kościoła w Tollstad (Västra Tollstads kyrka), gdzie miał uczestniczyć w pasterce.
Rzekome miejsce zbrodni, południowe zbocze wzgórza Omberg, zostało upamiętnione
wzniesieniem kaplicy, której pozostałości są jeszcze widoczne. Za morderstwem
miał stać duński książę Magnus Henriksen, który przez swą matkę był
spokrewniony z dynastią Stenkila i na tej podstawie mógł wysunąć pretensję do
tronu szwedzkiego.
Śmierć
Swerkera Starszego była wstępem do długiej serii walk wewnętrznych i
rywalizacji o władzę pomiędzy rodami Swerkerydów i Erykidów. Ich bezpośrednia
przyczyna pozostaje niewyjaśniona. „Legenda o św. Eryku” pochodzi z lat 70.
XIII w. Według tego przekazu Eryk (Jedvardsson) został obrany królem w Uppsali
po śmierci Swerkera Starszego (1156). Eryk według legendy prowadził życie
ascetyczne, zgodne i ideałami Kościoła, fundował kościoły, w tym pierwszy
kościół arcybiskupów w Uppsali.
Św.
Eryk miał kierować wyprawą krzyżową do Finlandii, gdzie miał się udać ze swym
zaufanym przyjacielem, biskupem Henrykiem, a którego miała tam następnie
spotkać męczeńska śmierć. Efektem wyprawy do Finlandii było założenie podwalin
organizacji kościelnej w tym kraju.
Eryk
miał zostać zamordowany w Uppsali (Östra Aros) w czasie mszy w kościele przez
Magnusa Henriksena. Miało to mieć miejsce 18 maja w 10. roku jego panowania.
Także w sferze średniowiecznego ustawodawstwa szwedzkiego postać króla Eryka
pozostała wzorem, gdzie odwoływano się do królewskiego prawa św. Eryka (S:te Erik konungs lag). Legenda o św.
Eryku została spisana według średniowiecznego hagiograficznego schematu.
Współczesne Erykowi źródła są nieliczne i niepewne. Wiadome jest na pewno, że
Eryk władał w Västergötlandem ok. 1158 r. Królem określał go następnie jego
syn, Knut Eriksson. Jego imię występuję także w najstarszych szwedzkich
wykazach władców. Ze źródeł można także wywnioskować, że został on zamordowany.
Poza tymi faktami nic więcej pewnego nie można o nim powiedzieć. Już w końcu
XII w. św. Eryk był uważany za patrona Szwecji.
Po
śmierci Eryka (ok. 1160 r.) jego syn Knut został zmuszony do ucieczki z kraju.
Najprawdopodobniej władzę na krótko objął Magnus Henriksen. Szybko jednak
jedynym władcą został Karol Sverkersson. W 1167 r. został on zabity przez Knuta
Erikssona na wyspie Visingsö. Syn Karola Swerkerssona, Swerker Młodszy był wówczas
jeszcze niepełnoletni. Poczet władców przy Västgötalagen wspomina, że został on
wywieziony do Danii. Próby braci Karola Swerkerssona odzyskania władzy dla rodu
Swerkerydów nie powiodły się.
Knut
Eriksson zdołał umocnić swą pozycję. Zmarł on śmiercią naturalną w 1195 lub
1196 r. Jego czasy były pomyślne dla gospodarki. Podjęto na nowo wybijanie
monet. Zawarto traktat handlowy z Lubeką. Król Knut Eriksson i jego jarl,
Birger Brosa, wysłał poselstwo do Anglii. Knut Eriksson został pochowany w
kościele klasztoru w Varnhem.
Birger
Brosa („Uśmiechnięty”) pochodził z rodu Folkungów. Pełnił urząd jarla w latach
1174–1202. Zdołał w tym czasie zaprowadzić porządek i spokój w kraju. Jego żona
Birgitta była córką króla norweskiego Haralda Gille. Jej pierwszym małżonkiem
był Magnus Henriksen.
Po
Knucie Erikssonie tron przejął Swerker Młodszy. Odbyło się to bez walk
wewnętrznych. Pozwala to wysunąć przypuszczenie, że oba rywalizujące rody
musiały wcześniej dojść do porozumienia w tej sprawie. Mogło to oznaczać, że
bezdzietny wówczas Swerker Młodszy miałby zostać zastąpiony przez któregoś z
nieletnich w chwili śmierci ojca synów Knuta Erikssona. Przemawia za tym także
fakt, że jarl Knuta Erikssona, Birger Brosa, zachował swą pozycję przy nowym
królu. Swerker Młodszy ożenił się nawet z jego córką. Ze związku tego pochodził
syn Swerkera Młodszego, Jan (Johan) Sverkersson.
Na
początku XIII w. ponownie wybuchły walki o tron. Syn Knuta Erikssona, Eryk szukał
pomocy i otrzymał ją w Norwegii, podczas gdy Swerker Młodszy uzyskał pomoc ze
strony Danii. Wojna toczyła się głównie na terenie Västergötlandu, gdzie
rozegrały się decydujące bitwy pod Lena (1208) i Gestrilen (1210). Obie bitwy
zakończyły się porażką Swerkera Młodszego, który poległ pod Gestrilen.
W
związku z bitwą pod Lena (1208) w norweskich sagach (Boglundasagor) znajduje się opowieść o dawnym bogu Odynie. W czasie
świąt Bożego Narodzenia do kowala w południowej Norwegii przybył starzec i
zażądał podków dla swojego konia. Starzec przedstawił się, jako Odyn w drodze
do Szwecji, gdzie rozegrać się miały ważne wydarzenia. „Cztery noce później pod
Lena został pobity król Swerker przez króla Eryka”.
Tron
w 1208 r. objął Eryk Knutsson, który zmarł w 1216 r. na Visingsö. W chwili
śmierci pozostawiał on jedynie córki. Jego syn, późniejszy król Eryk Eriksson
(„Erik läspe och halte”), urodził się
już po śmierci ojca.
W
tej sytuacji ród Swerkerydów przejął ponownie władzę poprzez Jana Swerkerssona.
Zmarł on w 1222 r. w wieku 21 lat. Z jego śmiercią wygasła dynastia
Swerkerydów. Koronę przejął kilkuletni Eryk Eriksson (1222–1250). Tym samym ród
Erykidów okazał się zwycięzcą w wieloletniej rywalizacji o władzę.
W
1229 r. wybuchło powstanie pod wodzą Knuta Holmgerssona (Knut Långe) przeciw
Erykowi Erikssonowi. Knut Holmgersson był możnym, członkiem rady króla i
spokrewnionym dynastią, przez co mógł wysuwać pewne pretensje do tronu. Eryk
Eriksson zbiegł do Danii.
Po
śmierci Knuta Långe (1234) Eryk Eriksson powrócił i ponownie objął tron. Zmarł
bezdzietnie w 1250 r. Pretendentami do tronu byli synowie jego siostry,
Ingeborg, ożenionej z Jarlem Birgerem. Urząd jarla stopniowo uzyskał wielkie
znaczenie. Pozycję właściwego władcy państwa za czasów Eryka Erikssona zdobył
sobie jarl Ulf. Najprawdopodobniej w związku z jego śmiercią, król Eryk
Eriksson powołał na ten urząd swego szwagra, Birgera.
Bibliografia
Andersson
Ingvar, Dzieje Szwecji (Warszawa: PIW
1967).
Boken
om Sveriges historia
(Stockholm: Forum 1999).
Den
Svenska Historien. Band 2 Från Birger Jarl till Kalmarunionen (Stockholm: Bonnier 1992).
Kersten
Adam, Historia Szwecji (Wrocław:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
1973).
Ljungqvist Charpentier Fredrik, Den långa medeltiden. De nordiska ländernas
historia från folkvandringstid till reformation (Stockholm: Dialogos 2015).
Rosén Jerker, Svensk historia. Tiden före 1718 (Lund: Esselte Studium, 4:e uppl.
1978).
Åberg Alf, Vår svenska historia (Stockholm: Natur och kultur 1978).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz